Vertrouwenspersoon
Gezond werkklimaat is noodzaak
Een organisatie is gezond als mensen zich veilig voelen om zichzelf te zijn, hun mening te geven, vragen te stellen of grenzen aan te geven. Dat klinkt vanzelfsprekend – en dat zou het ook moeten zijn.
Helaas komt grensoverschrijdend gedrag, uitsluiting of onveiligheid op de werkvloer nog te vaak voor. Hiërarchische verhoudingen, werk- en prestatiedruk, verschillen in karakters of normen en waarden: allerlei omstandigheden kunnen bijdragen aan een minder veilige cultuur en omgang met elkaar. En dat kan weer leiden tot conflicten, uitval door ziekte en verlies aan productiviteit.
Een vertrouwenspersoon is geen luxe, maar een cruciale voorziening. Iemand die medewerkers helpt om te begrijpen wat er aan de hand is en welke stappen mogelijk en wenselijk zijn. Die luistert, ondersteunt, informeert en waar nodig doorverwijst.


Waarom een externe vertrouwenspersoon?
Onafhankelijk en objectief
Niet verweven met interne verhoudingen
Frisse blik
Kijkt zonder organisatiebril naar situaties en structuren
Gespecialiseerd
LVV gecertificeerd, up-to-date en ervaren
Veelgestelde vragen
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie of agressie. Ook bij integriteitskwesties kunnen mensen terecht. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, helpt bij het ordenen van de situatie en geeft informatie over mogelijke vervolgstappen — zonder iets over te nemen.
Waarom is een vertrouwenspersoon noodzakelijk in een organisatie ?
Een vertrouwenspersoon draagt bij aan een sociaal veilige werkomgeving. Medewerkers die ongewenst gedrag ervaren moeten ergens terecht kunnen.
Het hebben van een vertrouwenspersoon is onderdeel van goed werkgeverschap. Een werkgever is verplicht jaarlijks een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te maken om Psycho Sociale Arbeidsbelasting (PSA) zoveel mogelijk te beperken. Het aanstellen van een of meer vertrouwenspersonen kan onderdeel uitmaken van dat beleid.
Wat betekent ‘LVV gecertificeerd Registervertrouwenspersoon’?
Als LVV Registervertrouwenspersoon ben je gecertificeerd conform richtlijnen van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) .
Dit houdt in dat ik voldoe aan professionele eisen op het gebied van opleiding, bijscholing en intervisie. Ik sta ingeschreven in het beroepenregister van de LVV, zodat de certificering en registratie altijd via het register te controleren zijn.
Hoe onafhankelijk ben je als externe vertrouwenspersoon?
Ik werk altijd onafhankelijk en vertrouwelijk. Ik sta naast de melders en ondersteun ze in hun proces.
Rapportage richting opdrachtgevers is altijd geanonimiseerd en ik voel me vrij om kritische kanttekeningen te maken.
Wat zijn de kosten van de diensten?
De kosten variëren afhankelijk van het type dienst en de duur.
Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend intakegesprek en een op maat gemaakte offerte.
Hoe vertrouwelijk zijn de gesprekken?
De vertrouwelijkheid van de gesprekken is contractueel en beroepsmatig geborgd, onder andere via de gedragscode van de LVV. Informatie wordt uitsluitend gedeeld met jouw toestemming.
In uitzonderlijke situaties, zoals bij acuut gevaar voor jou of anderen, kan sprake zijn van een meld- of aangifteplicht. Mocht dit aan de orde zijn, dan gebeurt dit altijd in zorgvuldige afstemming met jou.
Wat is het verschil tussen een interne en externe vertrouwenspersoon?
Een interne vertrouwenspersoon is zelf onderdeel van de organisatie en kan hierdoor makkelijker benaderbaar zijn, maar ook belangenverstrengeling of vertrouwensconflicten ervaren. Een externe vertrouwenspersoon werkt onafhankelijk, is gespecialiseerd en kan met een frisse blik functioneren buiten interne verhoudingen.
Wat is het verschil tussen een vertrouwenspersoon en een klachtencommissie?
De vertrouwenspersoon biedt ondersteuning, begeleiding en advies op individueel niveau. Een klachtencommissie doet formeel onderzoek naar meldingen en geeft een oordeel. De vertrouwenspersoon staat dus naast de melder en is geen onderdeel van de besluitvorming.
Worden meldingen bijgehouden en gerapporteerd aan de organisatie?
Ik registreer het aantal gesprekken en vermeld geanonimiseerd de aard van de meldingen, zodat er rapportage mogelijk is aan het management.
Namen en persoonlijke gegevens worden nooit gedeeld.
Waar vinden de gesprekken plaats?
De vertrouwelijke gesprekken vinden plaats op verschillende locaties door heel Nederland of online, afhankelijk van de voorkeur en situatie van de klant.
Hoe kan ik je helpen?
In een persoonlijk gesprek verkennen we wat er nodig is om de ontwikkeling binnen jouw team of organisatie te ondersteunen of te versterken.